Saturday, October 30, 2010

merapi meletus kali kedua,sembur awan panas setinggi 3,500 meter

YOGYAKARTA: Gunung Merapi meletus buat kali kedua hari ini dalam tempoh tiga hari, dan kali ini menyemburkan awan panas abu volkanik sehingga 3,500 meter ke udara.

Kejadian berlaku pada pukul 4.40 petang waktu tempatan.


"Awan panas muncul kembali, seelpas pasca letusan pertama yang berlaku pada Selasa," kata Ketua Balai Penyelidikan dan Pengembangan Teknologi Kegunungapian (BPPTK) Yogyakarta, Subandriyo pada Khamis.


Awan panas itu, katanya masih tergolong sebagai kecil dengan radius luncuran mencapai sekitar 3,500 meter dari puncak Gunung Merapi.


"Badan itu bagaimanapun belum dapat memastikan arah luncuran kerana keadaan cuaca di sekitar puncak Merapi kurang baik," katanya.


Beliau menjangka luncuran awan panas itu akan berlaku lagi dan meminta penduduk tempatan supaya terus berwaspada.


Dalam kejadian letusan petang Selasa lepas, 32 orang terbunuh termasuk Jurukunci Merapi, Mbah Maridjan, 83, serta seorang wartawan portal berita Vivanews.


Dalam letusan Selasa itu, Merapi menyembur awan panas abu volkanik sehingga 1,500 meter dan kesan abunya sampai sehingga ke Ciamis, Jawa Tengah, yang terletak 300 km jauhnya.


Ia menurunkan hujan abu volkanik bersuhu 600 darjah selsius di kawasan gunung berapi teraktif di dunia yang berusia 400,000 tahun itu, dan memusnahkan beberapa perkampungan di kaki gunung itu.


Pagi ini mereka yang terkorban dalam kejadian letusan pada Selasa dikebumikan secara beramai-ramai di dua tempat berasingan.


Mbah Maridjan dan empat yang lain dikebumikan Kampung Srunen, Glagahsari, Sleman, manakala yang lainnya di Kampung Sidoredjo, Sleman.-Bernama


0 comments: